Recenze: Rozbřesk v kině aneb fenomén "Stmívání" u dnešní mládeže

30. listopadu 2011 Kino, Šmrnc Autor: Kateřina Trmačová

Datum 17. listopadu 2011 nebyl letos pro Českou republiku „jen“ dnem státního svátku – Dnem boje za svobodu a demokracii. Pro fanoušky ságy Stmívání znamenal dlouho očekávanou premiéru filmu Rozbřesk – 1. část.

Dlouhou dobu jsem váhala, jestli vůbec psát recenzi na některý z filmů této ságy či  jestli vůbec mám hovořit na vlnách křesťanského rádia o filmech, ve kterých se nějakým způsobem vyskytují upíři, vlkodlaci a jiná „nadpřirozená havěť". V poslední době mi však došlo, že obcházet témata, o kterých se v křesťanské sféře příliš nediskutuje, či se prostě považují za nehodnotná, nejspíš není ten správný přístup, jak se přiblížit dnešnímu mladému člověku a dnešnímu světu vůbec.

Na začátek si musíme připustit některá fakta:

• Ano, dnešní filmy i literatura určená dětem a dospívajícím je plná upířích kousanců a hektolitrů krve (mimo Stmívání samotné tu máme také Upíří deníky, Školu noci, Vampýrskou akademii, Pravou krev aj.)
  • Ano, tyto příběhy se prodávají;
  • Ano, pro mnohé je na nich něco magicky přitažlivého. Smiřme se s tím.

Proč? Na to se pokusím nalézt odpověď v této krátké úvaze. Nečiním si patent na pravdu a mohu se mýlit. Pokusím se nahlédnout do této problematiky hlouběji. Na začátku bylo nutné přečíst celou literární předlohu ságy Stmívání a shlédnout všechny její dosud zfilmované části. Tady je hodnocení. Nejprve však krátká rekapitulace děje a základních faktů:

• Autorkou literární předlohy je Stephenie Meyerová. Budeme spíše hovořit o autorství této dámy z Connecticutu nežli o scénáristickém počinu Melissy Rosenberg. I když scénář je pro film zásadním prvkem, tady šlo převážně o otročtější pře-interpretování knih do filmové podoby.
  • Děj prvních tří částí (knih i filmů) je postavený na romantickém vztahu hlavní hrdinky, teenagerky Belly s letitým upírem Edwardem a mladým vlkodlakem Jacobem. Upíři jsou stále(Bella a Edward) - záběr z filmu - foto: www.bontonfilm.cz mladí a krásní, jen k tomu potřebují krev a ve vztahu k všeobecně známým faktům o úpírech tu dokonce ani nemusí být lidská!  I vampýr může být na dietě ;-) ... a vlkodlaci mají roli patentovaných ochránců lidí proti těm, kteří si rádi „smlsnou na sladkém“ čili právě na krvi člověka.
  • Čtvrtý a závěrečný díl ságy Stmívání, který je ve filmové podobě rozdělen do dvou částí přibližuje po-manželský život Belly a Edwarda, řeší narození jejich potomka a přerod Belly v upírku. Zkrátka vše je o tom, jak se stát nesmrtelným, krásným a hlavně hodným upírem!  Tolik ve stručnosti k ději. Ve filmu (Rozbřesk – 1. část) se aktuálně nacházíme krátce po porodu dcerky Edwarda a Belly.

Z filmového hlediska se každého jednoho dílu zhostil jiný režisér, který zanechal svůj otisk na výsledném produktu (Catherine Hardwicke, Christ Weitz, David Slade a Bill Condon). Po několika rozhovorech, které jsem vedla s fanoušky této ságy (mimo jiné í s účastníky Světových dní mládeže v Madridu), mi došlo, že u těchto snímků příliš nezáleží na tom, jak je celá sága „koukatelná“ pro nezasvěceného diváka. Podstatné je, že se tu vždy objeví hlavní motivy známé z předlohy, které jsou ztělesněné herci splňujícími představy o dnešním ideálu krásy (Kristen Stewart, Robert Pattinson a Taylor Lautner). O jaké motivy jde?

Tak předně: Je to jako v pohádce o Sněhurce a sedmi trpaslících nebo o Popelce. Ona je krásná, on je krásný. Oba se mají rádi až za hrob. A čtenář či divák prostě ví, že nakonec budou spolu… "a žili a dokud neumřeli tak tam jsou stále…" A právě ta závěrečná věta klasických pohádek je stěžejní. Jde o potřebu lásky, která nezemře. O příběh, který nekončí. A snad právě proto, že dnešní generace není vychovávaná s myšlenkou přesahu pozemského světa a nehledá naději ve vzkříšení, snad právě proto hledá nesmrtelnost ohraničenou nebem a zemí.  Komu by se nelíbilo žít život bez bolesti a útrap, s milovanou bytostí mezi nesmrtelnou rodinou krásných lidí? No řekněte?

Nechce se mi hodnotit žádnou část včetně prvního dílu Rozbřesku po filmové stránce, protože o tom to není. Důležité je, že Bella měla krásné svatební šaty a že atmosféra byla plná emocí, které se z knihy podařilo převést na plátno. Co mne během mé práce na tomto tématu trochu překvapilo, to byla právě odezva na Stmívání ze strany mladších kamarádů, křesťanů – Stmívání boduje i v našem prostředí. A já si kladu otázku: proč? Jisgtě se shodneme, že celá sága je především o touze po přesahu – po nekončící lásce a dokonalém světě. Proč však dnes potřebujeme ve svém vyjadřování této touhy právě upíry a vlkodlaky? Neměli bychom spíše hledat alternativy k nadpřirozeným a od přírody zle zaměřeným bytostem tak, abychom ze Sněhurky nemuseli dělat upírku a přitom tak zachovali celý pohádkový rámec? Co myslíte?

Oficiální stránky filmu: http://www.breakingdawn-themovie.com/

Stránky českého distributora filmu: http://www.bontonfilm.cz/

Fanouškovské stránky ságy Stmívání: http://intoxicated.cz/