Evangelium o Marii

Evangelium o Marii
15. dubna 2016 Šmrnc

V brněnském Městském divadle měl v březnu českou premiéru původní maďarský muzikál Evangelium o Marii. Bavili jsme se o něm s představiteli hlavních rolí Radkou Coufalovou a Dušanem Vitázkem, rozhovor si můžete poslechnout zde (audio MP3)zde.

Příběh maďarských autorů Lászlo Tolcsvaye (hudba), Pétera Müllera (libreto) a Pétera Müllera Sziámiho (texty písní) v českém překladu Mikuláše Bryana vypráví Ježíšův příběh očima jeho matky. Vypravěčem je apoštol Jan, kterému Ježíš na kříži svěřil svoji matku a "od té doby si jí ten učedník vzal k sobě."

Režisér Stano Slovák umístil děj do jakéhosi starého vodojemu, ke kterému přicházejí lidé hledat vodu a kde se rozvine známý Ježíšův příběh, tentokrát s důrazem na jeho smrt a na jeho narození. Scéna s náznaky ostnatých drátů evokuje Svatou zemi, nebo také současnou uprchlickou krizi, však scéna, kdy Marie s Josefem a malým Ježíškem utíkají do Egypta je ve scénáři také. Vrcholem inscenace je známá scéna, kdy Ježíš "ignoruje" svoji matku, když učí zástup a pokračuje dialogem Marie a Ježíše, kdy Maria své dítě poprvé ztrácí.

Tvůrci také dávají prostor králi Herodovi Velikému, Třem mudrcům, pastýřům a dalším postavám. V tomto je dílo podobné vánočnímu muzikálu Jesus Christ Supermlád, o kterém jsme se v našem vysílání už kdysi bavili.

Kostýmy nejsou historizující, spíš evokují současnou módu a oblečení. Vzhledem k rozsáhlému chóru, který je důležitou a skvěle secvičenou částí představení, není úplně jasné, jestli se jedná o hru na divadlo v divadle (podobně jako v legendárním filmu Jesus Christ Superstar), nebo jaká je role poutníků v poušti , kterým celé divadlo začíná.

Je třeba se zmínit o skvělém orchestru, který muzikál doprovází a přenáší svoji energii do publika, ale i na jeviště. Na něm suverénně zvládají svoje party obě Marie (režisér na rozdíl od originálu rozdělil roli Marie na dvě, jednu mladičkou a druhou z doby ukřižování Krista) a apoštol Jan, kteří mají nejnáročnější písničky. Pozadu nezůstávají ani ostatní účinkující, přestože nedostávají tolik prostoru. Obě Marie (Radka Coufalová a Andrea Zelová) si bravurně poradily s až operními polohami, které ale v jejich podání znějí zcela přirozeně a asi lépe, než v originálním představení. Apoštol Jan (Dušan Vitázek) je spíše v roli vypravěče příběhu, ale dokáže se pěkně vyřádit v písni Dies Irae. 

Z dalších rolí vyčnívá samozřejmě Ježíš (Ondřej Studénka) a Herodes (Jakub Zedníček). Mezi zajímavé momenty patří i scéna Zvěstování, nebo choreografie u krále Heroda.

Mezi slabiny představení řadím někdy trochu horší srozumitelnost textů a možná až zjednodušený závěr, který je vystavěný jako óda na mateřství, ale v tu chvíli by nemusela být na pódiu zrovna Panna Maria, ale kterákoliv jiná matka.

Pokud vás zajímá jiné zpracování Ježíšova života, než už výše uvedený Jesus Christ Superstar, který byl možná autorům vzorem, a nebo Jesus Christ Supermlád, který se zabývá pouze událostmi spojeným s vánočním příběhem, doporučuji toto představení navštívit.

Foto: Městské divadlo Brno

Další pořady

Šmrnc

Rozhlasové městečko

Regiony

Regiony

Darujte Proglas!