Konference o mládeži 2011

V Praze-Vinoři se na konci listopadu konala 17. konference o mládeži. Účastnili se jí zástupci hnutí a komunit, které s mládeží nějakým způsobem pracují.
Konferenci organizuje Sekce pro mládež ČBK. Celou akci sledoval českobudějovický biskup Jiří Paďour, který má v rámci České biskupské konference na starosti mládež. My se této konferenci budeme věnovat v několika následujících pořadech Šmrnc.
Hlavním tématem, kterému se na 80 delegátů věnovalo, byla sociální nauka církve. Mnozí účastníci se shodli, že o sociální nauce církve není v křesťanských kruzích příliš velké povědmí a přitom je to dokument, který může velice živě odpovídat na výzvy současného světa.
Mezi přednášejícími byl profesor Lubomír Mlčoch, Miloslav Kněz a Pavel Fischer z Ministerstva zahraničních věcí. Závěrečným hostem byl ministr školství Josef Dobeš, který představil svoji vizi školství a odpovídal na mnohé dotazy.
Velký čas byl věnovaný diskuzím ve skupinkách, kde se jednotliví účastníci vyjadřovali k aktuálním otázkám dneška.
Z výstupů těchto skupinek byly vytvořeny následující závěry z této konference.
I. Obecné
- velmi si vážíme přítomnosti otce arcibiskupa Dominika Duky, otce biskupa Jiřího Paďoura, pana ministra Josefa Dobeše a dalších přednášejících; děkujeme za jejich zájem o budoucnost mládeže
- s vděčností jsme během konference oslavili deset let fungování domény www.signaly.cz, komunitního webu, který se svými zhruba 23 tisíci registrovanými uživateli přispívá k setkávání mladých lidí i v jejich reálných životech
- rozvíjí se pastorace povolání, která představuje specifickou a nedílnou součást pastorace mládeže
- připravujeme se na Celostátní setkání mládeže ve Žďáru nad Sázavou, které se bude konat 14.-19. 8. 2012
II. Sociální nauka církve v pastoraci mládeže
1) Význam sociální nauky církve:
1) Význam sociální nauky církve:- sociální nauka církve je životním stylem,
- hovoří o základních životních hodnotách,
- věnuje pozornost morálním a etickým problémům, které se dotýkají i nevěřící společnosti,
- v dnešním světě relativismu nabízí základní orientaci,
- klade důraz na zodpovědnost, sounáležitost a solidaritu,
- představuje syntézu mnoha oborů,
- o sociální nauce církve je třeba více mluvit,
- sociální encykliky představují prorocký dar církve; je zapotřebí, aby jejich obsah znali kněží i laici,
- je důležité sociální nauku nejen znát, ale především podle ní sám žít.
2) Sociální nauka církve pro formaci mládeže:
- Je třeba věnovat se mládeži ze všech sociálních oblastí, tedy středoškolákům,
vysokoškolákům, učňům, pracujícím i nezaměstnaným.
- Je důležité, aby kněží a další zodpovědní za pastoraci mládeže měli čas na osobní setkání s mladými lidmi.
- Formace mladých má být celostní a dotýkat se i jejich života ve společnosti.
- Mladé je třeba vést k odvaze vystoupit z řady a ptát se po smyslu věcí, k odpovědnosti za svůj život, za společnost, ve které žijí, i za svět; motivovat je k aktivitě a osobní angažovanosti ve společnosti.
- Mladý člověk nesmí rezignovat na vysoké nároky. Věrohodností svého života na cestě „za září věčnosti“ mu máme ukázat, že tato náročnost stojí za to.
- Je třeba, aby mladí lidé znovu objevili hodnoty rodiny a manuální práce, která by měla být nedílnou součástí jejich formace. Tak znovu naleznou smysl práce a získají k ní úctu.
- V dnešním světě přehlceném mnoha nabídkami je zapotřebí vést mladé k dobrovolné skromnosti - není možné mít všechno.
- Mladí by se měli naučit pracovat s informacemi a s médii.
- Je také důležité budovat sociální struktury v církvi: mladí potřebují zázemí, ve kterém se budou cítit pochopeni a přijati, a kde se ve svých postojích budou navzájem povzbuzovat.
3) Důležitost modlitby:
- Základem všeho je osobní žitá víra a modlitba. Je třeba modlit se i za aktuální společenské problémy, za politiky a za vládu.
4) Úloha křesťanů v současné společnosti:
- Křesťané představují ve společnosti „tvořivou menšinou“. Je důležité najít si své místo ve světě, nebýt pasivními, umět číst znamení času a ve správný čas promluvit.
- Důležité je mít dlouhodobé cíle, vize a strategie, nečekat výsledky ihned, ale trpělivě budovat základy. Každý křesťan přitom musí začít především sám u sebe.
- Je třeba naučit se „myslet jinak než svět“, ale zároveň také vystoupit z vlastních myšlenkových schémat.
(Foto: Anna Brabcová)