Recenze: Neexistující dálnice Interstate 60

20. července 2011 Šmrnc Autor: Lenka Kolaříková

Oddechový film na prázdniny, který ale nezůstává u prázdných scén a povrchního příběhu. Tak by se dala charakterizovat road movie z roku 2002 s názvem Interstate 60. Právě takové označení nese neexistující dálnice, na níž se vše důležité odehrává. Než se ale dostaneme do trochu magického a trochu bláznivého světa, podívejme se, jak příběh začíná.

Photos © Samuel Goldwyn Films LLCNeal Oliver slaví své 22. narozeniny. Jeho život v tu chvíli vypadá téměř dokonale – má krásnou přítelkyni a od vlivného tatínka zajištěnou vstupenku ke skvělé právnické kariéře. Jenže Neal neví, jestli chce být právníkem, láká ho spíš malířské umění. Navíc svůj život nevidí v tak jasných barvách jako lidé okolo něj, má v hlavě spoustu otázek a hledá na ně odpovědi. Tak také zní jeho narozeninové přání vyřknuté nad dortem se sfouknutými svíčkami: Chci znát odpověď na svůj život. Netuší, že jeho žádost vyslechl O. W. Grant, podivný zrzavý muž s červeným motýlkem a dýmkou v podobě opičí hlavy, který je tu od toho, aby splnil vaše přání.

Tak se Neal Oliver po různých peripetiích dostává na cestu po silnici Interstate 60, kterou byste ale na mapách marně hledali. Jeho úkolem je doručit balíček v určený čas na určenou adresu. Epizody, které cestou prožívá, si vcelku trefně a neotřelým způsobem berou na mušku nešvary severoamerické společnosti, které ale mnohdy pronikají také k nám. V jednom městě dlouho bojovali s drogami, až rezignovali a vymysleli vskutku netradiční řešení – drogu euforii, která vyvolává stoprocentní závislost. Kdo se pro ni dobrovolně rozhodne, už nadosmrti bude přes den pracovat pro správný chod města a v noci dostane zcela legálně a zcela kontrolovaně svoji dávku euforie, která ze svých uživatelů děla naprogramované stroje. V jiném městečku jménem Morlaw se Neal setkává s karikaturou přebujelého právnického systému, v němž každý žaluje každého pro to, co udělal i neudělal anebo mohl udělat i když neudělal. Další příhody si všímají nesmyslné touhy po dokonalých sexuálních zážitcích, chorobné lživosti reklamního průmyslu i pošetilosti snobského a přitom velmi hloupého obdivu k umění. Nakonec ani Nealovi nezbude nic jiného než udělat to, čemu se dlouhou dobu bránil – učinit vlastní zodpovědné rozhodnutí. Jen tak bude moci doručit balíček včas.

Photos © Samuel Goldwyn Films LLCRežisérem tohoto vcelku neprávem pozapomenutého snímku je Bob Gale, který se před téměř třiceti lety podílel na scénáři legendární sci-fi trilogie Návrat do budoucnosti. Ani ve svém novějším snímku nezapře svoji schopnost skvěle vystavět příběh a kombinovat jednotlivé epizody tak, aby celek dával smysl. Mimochodem mezi zajímavosti Interstate 60 patří fakt, že právě v tomto snímku se poprvé od Návratu do budoucnosti setkali před kamerou hlavní protagonisté této trilogie Michael J. Fox a Christopher Lloyd, byť je třeba upozornit že Michael má v tomto snímku pouze epizodní roličku, která ovšem neotřelým způsobem uvádí diváka do děje. Herecké výkony Jamese Mardsena a Gary Oldmana, představitelů Neala a O. W. Granta jsou přesvědčivé a do filmu skvěle zapadají.

Interstate 60 nepatří mezi tuctové filmy, diváka vtáhne a příjemně pobaví, přestože u něj nemůžete jednoduše vypnout všechny mozkové závity. I když se jedná o dobrodružnou komedii, musíte nad ní aspoň chvíli přemýšlet. Jestli totiž svět, ve kterém žijeme, je takto v pořádku a zda vynakládáme dostatečnou energii na to, abychom prokoukli jeho pohodlnosti, lži a nástrahy a volili vlastní odpovědnou cestu. Neal ji našel na neexistující dálnici I 60. Kde ji nalezneme my?

Další pořady

Šmrnc

Rozhlasové městečko