Barvínek: Přístrojová deska letadla Piper Senecca

Barvínek: Přístrojová deska letadla Piper Senecca
6. ledna 2009 Barvínek

V dnešním Barvínku nám pilot Václav Soukop bude popisovat přístrojovou desku letadla, se kterým létá. Přinášíme alespoň fotografii desky, abyste viděli, jak je takové ovládání složité. Nebo jednoduché?

Sám pilot Václav Soukop nám napsal, co všechno můžete pozorovat na palubní desce. Tak s chutí do toho:

1) Nahoře uprostřed – magnetický kompas (u větších letadel slouží jako záložní)


2) Zleva odshora – (1.kulatý budík) – rychloměr (měří rychlost vůči okolnímu vzduchu, ne vůči zemi) 
Umělý horizont – ukazuje skutečnou polohu letadla vůči zemi (jestli letadlo stoupá/klesá/kloní). Pro pilota je to nejdůležitější přístroj v podmínkách, kdy nemá vizuální kontakt se zemí (letí v oblačnosti nebo v noci). Bez tohoto přístroje by nebyl ani trénovaný pilot za podmínek letu v oblačnosti schopen rozpoznat svou polohu a mohl by tak snadno podlehnout svým iluzím. Proto musí v takové situaci naprosto důvěřovat přístrojům, nikoli svým smyslům).

Výškoměr (výška i letové hladiny se v letectví vyjadřují ve stopách, 1000 stop = cca 300m)

3) Pod výškoměrem – variometr (ukazuje rychlost stoupání nebo klesání)
Pod rychloměrem – zatáčkoměr s příčným relativním sklonoměrem (indikují úhlovou rychlost zatáčení potažmo správné rozložení setrvačných sil pro technicky správné provedení zatáčky)

4) Ostatní kulaté přístroje v levé části palubní desky nad berany slouží k navigaci (díky nim může dopravní letadlo letět po po určené letové cestě (podobně jako auto po silnici), i když piloti z kabiny vůbec nevidí na zem např. kvůli mraku).


5) Obdélníkové ukazatele se zelenými proužky (na úrovni beranů) – souvisí s motory, a protože máme dva motory, udávají hodnoty pro každý motor zvlášť. Např. teplota a tlak oleje a paliva, množství paliva v nádržích
dva kulaté přístroje pod berany – vlevo – plnící tlak („plyn jako v autě“)
                                             -   vpravo – otáčky/úhel nastavení vrtule


6) Prostřední panel shora – „rádio“ a GNS („GPS“)
odpovídač (na něm se nastaví 4 místný kód, který řídící přidělí pilotovi a díky němuž pak rozpozná, že jde právě o dané letadlo)
                                         - autopilot


7) Blok napravo od středního panelu – záložní rádio a nastavení frekvencí pozemních majaků, díky nimž dokáže pilot určovat za letu určuje svoji polohu aniž by viděl z kabiny na zem.


8) Kulaté budíky napravo – už  jen zdvojení některých hlavních přístrojů pro pilota, který sedí na pravé sedačče.


9) Spousta „čudlíků“ pod berany pravého pilota jsou jističe (pokud nedojde k závadě na elektickém systému, pilot je vlastně nepoužívá).


10) Páky uprostřed (pro každý motor zvlášť)
            - 2 černé – „plyn“ (levá z nich zakrývá bílou páku pro zavírání/otevírání podvozku)
            - 2 modré – nastavení otáček, resp. úhlu vrtulí
            - 2 červené – bohatost směsi (stažením těchto pák sebereme motorům  přívod paliva a tím   je vypneme


11) Další páky níže – alternativní přístup vzduchu do motorů a páky pro otevření krytů chlazení motoru (ty se otvírají při velké zátěži resp. teplotě motorů hlavně při vzletu)


12) Berany – jimi pilot řídí letadlo, zatáčí, a pohybem k sobě nebo od sebe stoupá nebo klesá
                   - čudlík na beranech pilot drží zmáčknutý, když mluví do mikrofonu s řídícím


13) Nožní pedály – používají se k řízení na zemi a brždění na zemi, ve vzduchu pak současně s berany k zatáčení. U větších letadel se při zatáčení ve vzduchu příliš nepoužívají).


Díky všem těmto přístrojům dokáže pilot dopravního letadla letět po správné trati a dovést letadlo až na cílové letiště, a vůbec se přitom nemusí dívat ven z kabiny! (krom vzletu a závěrečné části přistání!).

Další pořady

Šmrnc

Rozhlasové městečko

Regiony

Regiony

Darujte Proglas!