Recenze: Velká vánoční jízda

Recenze: Velká vánoční jízda
7. prosince 2011 Barvínek, Kino Autor: Terezie Breindlová

8. prosince má u nás premiéru  animovaný 3D film Velká vánoční jízda. Je od  uznávaného a velmi ceněného britského studia Aardman, které je mimo jiné podepsáno pod Wallacem a Gromitem, Slepičím úletem, atd. Víte, jak to Santa Claus dělá, že dokáže během jedné noci nadělit všem dětem dárky? Odpověď naleznete právě v tomto filmu. My vám teď trochu poodhalíme ono tajemství.

Představte si Štědrý večer a děti zachumlané v postýlkách, kde sní o Santovi a jeho sobím spřežení. Najednou město zahalí stín. Roztančí se milion drobných světélek. K zemi se snáší milion postaviček. Invaze začala a nikde se neozývá jediná rolnička.  Ale nebojte se. Takhle každý rok Santa doručuje o Vánocích dárky: s pomocí obřích, dva kilometry širokých, hypermoderních saní, vybavených špičkovými štíty, zajišťujícími neviditelnost, a také milionu skřítků, kteří pracují v trojčlenných týmech a mají přesně 18.14 sekundy na to, aby pronikli do každého z domů, doručili dárky a přesunuli se do dalšího domu v pořadí. Santa holt už nelozí komínem, ale má k dispozici ty nejmodernější technologie.

Clausové jsou ovšem starobylým rodem, žijícím tajně pod Severním pólem. Červený oblek se zde dědí z otce na syna. Dalším dědicem má být Santův prvorozený syn Steve – urostlý, ctižádostivý muž, který se chová jako generál.

Jenže pak se v geniálně propracované firmě objeví malá chybka. Jedno dítě z těch stovek milionů, nedostalo svůj dárek! Říkáte si společně se Stevem, že o nic nejde? Arthur, Santův nejmladší syn si to ovšem nemyslí. Chápe onu tragédii z pozice nešťastného dítěte. Bude si totiž myslet, že Santovi na něm nezáleží. Proto se Arthur vydává na bláznivou a vzrušující misi, doručit  poslední vánoční dárek dřív, než se rozední.

Velká vánoční jízda je téměř geniální. Propracovaná do sebemenších detailů, má hlavu a patu, je vtipná, parádně akční, dojemná, milá… Má jen dva velké handicapy. Za prvé: Dle tohoto filmu stojí Vánoce především na dárcích a obdarovávání. A za druhé: Santa Claus je prostě americký produkt, který je holt našinci na hony vzdálen. Slovy klasika: Nemá tu vybudovanou tradici. My máme svatého Mikuláše a Vánoce.

Berme ovšem Velkou vánoční jízdu z té lepší stránky. Představte si, že by se jednalo o film s novorozeným Ježíškem, který rozdává dětem dárky, je to 3D, natočil ho Václav Vorlíček a Pannu Marii hraje Petra Černocká! (Ano, to byl odkaz na Saxánu a Lexikon kouzel.)

Velká vánoční jízda od 8. prosince 2011 v českých kinech.

Naše hodnocení: 60 %

Další pořady