"Všechno přestane existovat a jsi jenom ty, letadlo a příroda."

"Všechno přestane existovat a jsi jenom ty, letadlo a příroda."

Pořad v souvislostech


Vzhůru do oblak!
Budeme vysílat

Do rány zápasníkovi MMA
Říjnový magazín
Říjnový magazín
Vysílali jsme

Jukebox Barvínku

K tabuli půjde ... pan učitel!

K tabuli půjde ... pan učitel!
Audioarchiv
10. srpna 2020 Barvínek Autor: Alžběta Havlová

Adam Jandora se létání rozhodně nebojí - pracuje na brněnském letišti jako řídící letového provozu a ve svém volném čase létá na kluzácích i v motorových letadlech. Jaké to je, být ve vzduchu a řídit letadlo? A jak je možné, že je létání nejbezpečnější dopravní prostředek? 

S pilotem Adamem jsme navštívili letiště v Medlánkách, kde se jako malý kluk létání začal učit.

Pilot Adam Jandora v kluzáku na medláneckém letišti„Letadla se mi líbila už odmalička. A od 11 let mě už nezajímalo nic jiného – na počítačích jsem lítal na různých flight simulátorech a podobně,“ popisuje mladý muž před hangárem na medláneckém letišti a vykládá dál: „Mým snem bylo samozřejmě i létat – a jakmile to bylo možné, tedy v mém případě v 17 letech, jsem se stal pilotem kluzáků právě tady na letišti v Medlánkách. Byl to pro mě strhující zážitek,“ říká Adam a trpělivě mi vysvětluje, jak vlastně létání bezmotorového letadla funguje.

„Když je škaredě a prší jako dneska, tak ten kluzák v podstatě jen klouže směrem k zemi.  Potom ale jiné dny, kdy je hezké počasí a je takzvaně termika, tak to je právě to, proč se plachtí,“ popisuje Adam: „Slunce totiž ohřívá různé části země na jiné teploty. A tam, kde je teplota vyšší – třeba orná půda vedle lesa, se vytvoří stoupavý proud, teplý vítr směrem vzhůru. A v tom „stoupáku“ začnou ty kluzáky kroužit a stoupají.“ S mikrofonem jsme se také podívali do kabiny takového kluzáku, stejně jako na věž na letišti v Medlánkách.

Adam Jandora se létání jak v bezmotorových, tak motorových letadlech věnuje pouze ve volném čase. Jeho povolání je řídící letového provozu na brněnském letišti v Tuřanech. Co má vlastně takový řídící na starosti? Umí vyřešit každou krizovou situaci na letišti? A co dělá, když si musí odskočit na záchod? I na tohle otevřeně a s úsměvem odpovídal Adam, který tuto práci začal dělat téměř hned po maturitě.

Letiště v Tuřanec, pohled z řídící věže Řídící věž na letišti v Tuřanech Západ slunce na letišti v brněnských Tuřanech

„Na lítání mě baví ta volnost a svoboda pohybu,“ říká Adam: „Je to vždycky takový vysvobození, že se člověk dostane prostě nad ty pozemský problémy. A když je člověk na tom přeletu, někde 100 km od Brna, tak ho vůbec nezajímá, že jsou dole zácpy na dálnici, že je tam vedro nebo se někdo doma pohádal… Všechno přestane existovat a je jenom on, letadlo a příroda. Nic jinýho neexistuje,“ popisuje Adam a člověk mu to opravdu věří. „Aeroklubem člověk žije – je to skoro taková rodina,“ říká Adam, který se také s týmem přátel stará o vzdělávání pilotů v rámci projektu AirGuru.cz.

Adam Jandora v kluzáku.

Poslechněte si v úterý 11. srpna v 16:00 reportáž a rozhovor s Adamem Jandorou, v repríze v sobotu 15. srpna po 11:00, nebo potom kdykoliv v audioarchivu.

Foto: archiv Adama Jandory se svolením ŘLP ČR, s.p.
        reportážní foto z Letiště Medlánky